Thursday, May 3, 2007

Analys Orkla

Orkla bestar av livsmedel, varumärkeprodukter för konsumenter, finansiella placeringar, aluminiumprofiler, material, samt aktivt företagsägande. Orklas totala tillgangar är NOK87,1 miljarder.

Den finansiella portföljen har ett värde av NOK19.4 miljarder, d v s ca 22,2% av totala tillgangar, vilket marknaden prisar in i aktien även om balansräkningen är mer konservativ i sin värdering.

Stora innehav är: Tomra, Industry (5,2%), Steen & Strøm, Real Estate (5,2%), Hennes & Mauritz, Retailing (4,2%), Vimpelcom, Telecommunication (3,9%), DnB NOR, Bank (3,7%), Norsk Hydro, Energy (3,6%), Fast Search Systems, Software (3,5 %), Rieber & Søn, Food (3,4%), Schibsted, Media (2,6%), Amer Group, Consumer Goods (2,3%), samt 37,6% utspritt pa mindre poster.

Portföljen fungerar alltsa som en fond med riskspridning där A.f.f.e tar del av finansiell investeringsexpertis samt en god avkastning. T ex tjänade Orkla NOK240 miljoner (Q1) enbart pa utdelningar och det innan rapportsäsongen. Trots det stora värdet är vinstpaverkan ganska mattlig eftersom man köper och säljer inte strategiska aktieinnehav varannan dag. Fast sa länge börsen gar bra borde det vara bra för Orklaaktien.

En annan stor post är aluminiumprofiler och da genom Sapa. Försäljningsmässigt star Sapa för ca 33,5% av Orklas försäljning och vinstmässigt 24,8% (Q1-07). Sapa levererar vinst pa maxgränsen och kan inte öka mer än marginellt. Man pendlar mellan 6-8% EBIT. I o m sammanslagningen med Alcoa kommer försäljningen att öka till minst 60% och vinsten till ca 45-50% av Orklas siffror. Saledes kommer Orklas resultat framöver paverkas dramatiskt beroende pa utvecklingen inom denna marknad. Just nu är det stark efterfragan. Det rader viss brist pa ravaruutbud inom produktionskedjan vilket trissar upp metallpriserna. Detta kan leda till viss marginalpress längre fram i produktionskedjan när slutkund förhandlar priser. Sa länge den positiva trenden för Sapa haller i sig är det bra för Orklaaktien. Jag tippar att kring 2009-2010 börsintroduceras Sapa och Orklas innehav minskas och posten förpassas till den finansiella portföljen.

Ett tredje ben för Orkla är Materials vilket i dagsläget har lägre försäljnings- (17,5%) men högre vinstexponering (38%) mot Orklaaktien. Det är högmarginalsbusiness (≈20%) och de tjänar framförallt pengar genom Elkem pa aluminium, energi, samt siliconrelaterade produkter. De sistnämnda efterfragas starkt av solarindustrin. Eftersom de ligger tidigt i produktionskedjan inom flera materialindustrier och efterfragan är stark pa världens marknader blir detta en god hävstang i Orklaaktien.

Andra omraden är Branded Consumer Goods som star för 38% av försäljningen och 33,2% av vinsten. Marginal pendlar kring 9%. Detta omrade, som kännetecknas av laga marginaler p g a stark konkurrens, bastar av Orkla Foods, 63% av försäljning och samt 34% av vinst, samt en egen varumärkeslinje med relativt goda marginaler (ca 15%). Denna star för 27% av försäljning samt 66% av vinsten. En mer icke-konjunkturkänslig verksamhet som behaller viss stabilitet för Orklaaktien.

Aktivt företagsägande heter Orkla Associates och bestar av 40%-igt ägande i REC (produkter fr solenergi), Jotun (färger och lackering), samt Hjemmet Mortensen (tidsskrifter). Gruppen leverar 25% av Orklas vinst – en ökning med 800% jmfr med Q1 2006 - prognosen är fortsatt stark. Framförallt för REC som redovisar 54% i EBIT! Värderingen av solenergiaktier bygger pa samma modeller som IT-bolagen gjorde kring millenieskiftet. Skillnaden är att de faktiskt levererar vinster. Sa länge denna sektor uppskattas av marknaden är Orklaaktien en mkt god investering.

Summering:

  • Branded Consumer Goods 38%, Aluminiumprofiler 33,5%, Materials 17,5%, och Associates 11% av försäljning.
  • Materials 38%, Branded Consumer Goods 33%, Associates 25%, och Aluminiumprofiler 24,8% av vinsten.

Eftersom omradet Materials växer starkt p g a god efterfragan, har höga marginaler, samtidigt som det har störst exponering mot Orklaaktien är det min bedömning att Orkla kommer att fortsätta leverera god vinstutveckling under 2007. Aluminiumprofiler kommer fr o m Q3-Q4 paverka Orklaaktien till ca 50%. Viss försiktighet rekommenderas.

Patrik

4 comments:

Anonymous said...

thestockchairman.blogspot.com is very informative. The article is very professionally written. I enjoy reading thestockchairman.blogspot.com every day.
cash loan
faxless payday loans

Anonymous said...

I inclination not agree on it. I regard as nice post. Particularly the title-deed attracted me to review the whole story.

Anonymous said...

Good fill someone in on and this enter helped me alot in my college assignement. Say thank you you for your information.

Anonymous said...

Tack for intiresnuyu iformatsiyu